“Ik volg geen trends, ik volg vooral mijn hart.”

– In gesprek met een Nederlandse tassenontwerpster

Je hebt een droom. Als klein meisje fantaseer je erover om later je eigen tas te ontwerpen en daar je werk van te maken. Dat dit niet bij een droom hoeft te blijven, bewijst de eigenaresse van mrs. Rosehip. Terwijl zij werkte aan een succesvolle carrière als kunstjournalist, besloot zij om op haar 50e haar leven drastisch om te gooien om alsnog die droom achterna te gaan. Mrs. Rosehip maakt nu prachtige tassen met leer van Het Leerkwartier en inspireert anderen met haar gecertificeerde opleiding tot tassenmaakster. Inmiddels heeft mrs. Rosehip een prijs van de Bijenkorf ontvangen en worden haar tassen zelfs door royals gedragen. Op een mooie zomerdag spraken wij Roos in haar atelier in Den Haag.

Van kunstjournalist naar tassenontwerpster. Kun je vertellen hoe dat is verlopen?

Toen ik jong was had ik twee dromen: iets in de kunst gaan doen of een eigen tassenlabel. Het werd kunst. Daarvoor ging ik eerst een jaar naar de vrije academie, want ik vond dat ik geen schilderij kon beoordelen als ik zelf nog nooit een kwast in m’n handen had gehouden. Ik werkte daar met allerlei materialen. Niet om kunstenaar te worden, maar om de technieken te begrijpen. Met tassen deed ik dat ook. Die haalde ik uit elkaar, om te kijken hoe ze weer in elkaar gezet moeten worden.

Tijdens mijn studie kunstgeschiedenis in Leiden werd ik redacteur van het blad van de universiteit. Dan rol je van het een in het ander en zo werd ik kunstjournalist en uiteindelijk hoofdredacteur van een kunsttijdschrift. Maar al koos ik lange tijd voor de kunst, in mijn achterhoofd hield ik altijd het idee om iets met tassen te gaan doen. Toen ik 50 werd, kwam ik op een keerpunt in mijn leven en vond ik het een mooi moment om een drastische switch maken.

Velen zouden zo’n keuze niet durven maken. Waarom een succesvolle carrière opzeggen voor een onzekere toekomst?

De journalistiek is echt heel erg leuk, maar je leeft ook in een snelkookpan van deadlines en jetlags. Ik reisde over de hele wereld en was veel van huis. Dan miste ik weer een verjaardag of borrel omdat ik altijd weg was en dat vond ik uiteindelijk niet meer leuk. Toen besloot ik om iets nieuws te beginnen. Ik verkocht mijn appartement en dat was mijn startkapitaal. Op mijn eigen tempo heb ik vervolgens eerst een opleiding gevolgd om tassen te leren maken.

“Mensen zeggen wel eens: ‘Je bent de Max Havelaar onder de tassen’.”

Hoe heb je vanuit die situatie jouw label in de markt gezet?

Eerst heb ik goed nagedacht wat hiervoor het goede moment en de goede plek zou zijn. Ik lanceerde mrs. Rosehip op de beurs Meesterlijk in Amsterdam in 2015. Daar kwam ik in contact met de storemanager van het tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam. Daarna ging het snel. In januari lag ik in het museum. De tassen verkopen daar heel goed aan Amerikanen en Taiwanezen. Amerikanen zijn dol op handmade en Dutch design en die zijn vaak ook bereid daar de bijpassende prijs voor te betalen.

Ik maak bijvoorbeeld geen gebruik van kinderarbeid en lage lonenlanden. Alle materialen die ik gebruik, komen uit Europa en worden geproduceerd in Nederland. Dat betekent dat zo’n tas prijziger is dan eentje die een kind voor € 0,30ct. in elkaar heeft gezet. Ik wil daarom ook geen duizenden tassen gaan maken, want dan verandert het hele productieproces. Mensen zeggen wel eens tegen mij: ‘Je bent de Max Havelaar onder de tassen’. Dat vind ik wel een compliment.

Vormt jouw achtergrond in de kunst een inspiratie voor jouw ontwerpen?

Zeker. Mijn geplooide tassen zijn mijn handelsmerk. Als je in de geschiedenis van de kunst kijkt, dan zie je al in de antieke oudheid plooien in materialen. Het is zo mooi hoe die kunstenaars al soepel vallende plooien in steen konden aanbrengen. Het is bijna een ontkenning van het materiaal. Die plooien zie je ook in de kragen van de kleding uit de Gouden Eeuw. Ik ben de enige die dat ook verwerkt in een complete tassenlijn.

Bron: mrs. Rosehip

Bron: mrs. Rosehip

Hoe kom je steeds op vernieuwende ideeën?

Ontwerpen is een heel traag proces en het is best een uitdaging om jezelf steeds te blijven vernieuwen. Toch ben ik daar niet bang voor, want er zijn genoeg ideeën. Omdat ik de plooien zo mooi mogelijk tot hun recht wil laten komen, zijn mijn tassen vrij minimalistisch en strak.

Het gaat om je authentieke handschrift wat je eraan toevoegt. Er zijn ontwerpers die je meteen herkent aan hun design. Dat kan iets heel simpels zijn, zoals een stiksel of een opdruk, het is hún handschrift. Je moet een onderscheidende factor zien te vinden. Bij mij zijn dat de plooien. Als je zo’n geplooide tas ziet, is het 99% zeker dat ie van mij is. Bij het ontwerpen kijk ik daarbij vooral wat ik zelf echt mooi vind. Ik volg geen trends, ik volg liever m’n hart.

Wat voor gevoel geeft het ontwerpen jou?

Dat kun je vergelijken met schrijven. Het gevoel van uit het niets, iets maken. Dat proces van creëren vind ik mooi. Eerst heb je alleen het leer, je machine en je draad, maar het eindresultaat na eindeloos schaven is mooi. En als het dan af is ben je gelukkig. Ik heb er ook het geduld voor en ik werk heel precies. Ik ga net zo lang door tot ik echt tevreden ben.

“Creativiteit is ook gewoon keihard werken.”

Waarom werk je zo graag met leer?

Omdat het eigenwijs materiaal is. Met leer heb je altijd een moment dat je denkt ‘nee hè!’, maar dat vind ik er juist leuk aan. Je moet je wil echt opleggen aan leer. En het is duurzaam, want het is een restproduct. De rest wordt opgegeten. Textiel is belastender voor het milieu.

Je werkt met leer van Het Leerkwartier. Waarom heb je voor een samenwerking met hen gekozen?

Omdat Justin (de oprichter van Het Leerkwartier) dezelfde kwaliteitseisen heeft als ik. Alleen het beste is goed genoeg. Daarnaast kunnen we het goed met elkaar vinden. Dat vind ik twee hele belangrijke punten als ik met iemand samenwerk.

Bron: mrs. Rosehip

Een tas van jou was te zien op het koningsbal. Hoe is dat zo gekomen?

Een cursiste ging daarheen en vroeg of ze een clutch van mij mocht dragen. Je hoopt natuurlijk dat je zo een keer wordt opgepikt, maar ik geloof dat hoe harder je iets najaagt, hoe minder het lukt. Je kunt het beste met een open blik naar de wereld kijken en dan struikelt het vanzelf wel je straatje in. Maar tuurlijk is het leuk als vriendinnen op zulke gelegenheden mijn tassen dragen.

Je hebt al een aantal bekende celebrities die een tas van je hebben, voor wie zou je heel graag ooit eens een tas ontwerpen?

Natuurlijk voor Maxima en Megan Markle. Eén buitenlandse royal heeft al een tas van mij. Zij logeerde in Hotel des Indes, waar mijn tassen in de vitrine worden getoond.

Met jouw cursus tassen maken leid je nu ook anderen op. Wat vind je daar zo leuk aan?

Kennis overdragen. Dat vond ik ook leuk in mijn tijd als hoofdredacteur. Om mensen echt te helpen hoe ze iets moeten aanpakken. Als mensen iets leren, gaan ze blij naar huis en dat geeft mij ook weer positieve energie. Ik heb één politica als cursiste en die noemt het tassen maken ook wel ‘yoga voor de geest’.

Bovendien vind ik het ook heel belangrijk dat het ambacht behouden blijft. Dat ik de kennis over de technieken mag overdragen, is het leukste wat er is.

Wat wil jij anderen die willen ontwerpen het liefst meegeven als advies?

Dat authenticiteit het allerbelangrijkste is. Het beste product is het product wat van jou is. Je kunt anderen kopiëren en dan heb je een tas, maar het is niet jóuw tas. Zelf iets verzinnen is veel leuker. Ik probeer tijdens de cursussen daarom ook echt de deurtjes naar creativiteit open te zetten. Je moet daarbij geduld hebben en niet bang zijn om fouten te maken. Creativiteit is ook gewoon keihard werken en oefening baart kunst. Dat geldt bij het aanleren van techniek, maar ook voor creativiteit.

“Het beste product is het product wat van jóu is.”

Wat zijn je toekomstdromen? Is er iets dat je nog heel graag zou willen?

Altijd. Ik heb nog heel veel vrienden in de kunst en het blijft me inspireren. Ik zou daarom nog wel een samenwerking met een kunstenaar aan willen gaan. Ook wil ik nog een mannenlijn ontwikkelen. En ik heb nog maar een paar modellen tassen. Daar moeten er natuurlijk meer bijkomen.

Jessica Nell, 23 juli 2018 in opdracht van Het Leerkwartier B.V.

Mrs. Rosehip ontwerpt tassen en geeft cursussen met de hoogste kwaliteit leder. Hiervoor maakt zij gebruik van het nerfleder van Het Leerkwartier, dat zeer geschikt is voor designeritems. Wil je meer weten over het volgen van een cursus tassen maken bij mrs. Rosehip? Kijk op www.cursustassenmaken.nl.

Maak je al tassen of andere ontwerpen en ben je hiervoor op zoek naar de hoogste kwaliteit leder? Lees verder op de website van Het Leerkwartier of neem contact met ons op. Volg het Leerkwartier ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van leuke acties en activiteiten of schrijf je in voor de nieuwsbrief.